Skip to content

COLECCIÓN CISNEROS DONA MÁS DE 200 OBRAS DE ARTE LATINOAMERICANO A SEIS MUSEOS

[et_pb_section bb_built=»1″][et_pb_row][et_pb_column type=»4_4″][et_pb_text _builder_version=»3.0.92″ background_layout=»light»] [ENGLISH VERSION BELOW]

La Colección Patricia Phelps de Cisneros (CPPC) donará más de 200 obras de su colección de arte contemporáneo latinoamericano a seis importantes museos de América Latina, Estados Unidos y Europa: MoMA, Nueva York; Museo Reina Sofía, Madrid; Museo de Arte Moderno de Buenos Aires; Museo de Arte de Lima (MALI); The Bronx Museum of the Arts, Nueva York; y el Blanton Museum of Art at the University of Texas, Austin.

Abarcando 91 artistas de 22 países, la donación es parte de una iniciativa global a largo plazo que Gustavo y Patricia Cisneros y su familia impulsan para promover una mayor apreciación de la diversidad, la sofisticación y variedad del arte latinoamericano. La CPPC tiene una larga relación y una misión compartida de estimular un mayor conocimiento sobre el arte de América Latina con las seis instituciones receptoras.

«Mi esposo Gustavo –siempre un impulsor de una perspectiva global– y yo, nos propusimos desde el inicio que el objetivo de la CPPC fuera la integración del arte de América Latina al canon global de la historia del arte «, dice Patricia Phelps de Cisneros, Fundadora de la CPPC. «Junto con nuestros hijos, queremos compartir nuestro orgullo por nuestra herencia cultural, y crear conciencia de las importantes contribuciones de la cultura latinoamericana a la historia del arte. Con ese fin, durante las últimas cuatro décadas hemos prestado obras, apoyado y organizado exposiciones, brindado oportunidades para la educación y el intercambio académico internacional, publicado libros y catálogos, y creado un sitio web sobre arte e ideas de América Latina. Esta donación de obras de arte contemporáneo continúa fortaleciendo este objetivo. Al igual que con donaciones anteriores, hemos colaborado con cada institución para elegir obras que sean relevantes para sus misiones y para ampliar sus colecciones de manera que puedan desarrollar nuevas perspectivas sobre el arte latinoamericano contemporáneo para sus públicos».

Las seis instituciones fueron seleccionadas por su firme interés en estudiar y presentar el arte contemporáneo de América Latina, la influencia regional de sus exposiciones y programas, y por ser referencias importantes dentro de la comunidad artística internacional. Los conjuntos de obras de arte seleccionadas son el resultado de un proceso colaborativo entre la CPPC y cada museo, con el propósito de fortalecer y expandir sus acervos.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=»3.0.92″ src=»https://artishockrevista.com/wp-content/uploads/2018/01/2005.10.jpg» show_in_lightbox=»on» url_new_window=»off» use_overlay=»off» always_center_on_mobile=»on» force_fullwidth=»off» show_bottom_space=»on» alt=»Feliza Bursztyn, Sin título (de la serie Histéricas) (c. 1967). Acero inoxidable y motor eléctrico. 45 x 40 x 50 cm. The Museum of Modern Art. Gift of Patricia Phelps de Cisneros through the Latin American and Caribbean Fund in honor of Carolina Rodríguez-Cisneros» title_text=»Feliza Bursztyn, Sin título (de la serie Histéricas) (c. 1967). Acero inoxidable y motor eléctrico. 45 x 40 x 50 cm. The Museum of Modern Art. Gift of Patricia Phelps de Cisneros through the Latin American and Caribbean Fund in honor of Carolina Rodríguez-Cisneros» /][et_pb_image _builder_version=»3.0.92″ src=»https://artishockrevista.com/wp-content/uploads/2018/01/2014.34.jpg» show_in_lightbox=»on» url_new_window=»off» use_overlay=»off» always_center_on_mobile=»on» force_fullwidth=»off» show_bottom_space=»on» alt=»Osías Yanov, ///////)))_Io))) (2014). Performance, escultura de aluminio. 300 x 600 x 5 cm. Fundación Museo Reina Sofía. Promesa de donación de Patricia Phelps de Cisneros en honor a João Fernandes» title_text=»Osías Yanov, ///////)))_Io))) (2014). Performance, escultura de aluminio. 300 x 600 x 5 cm. Fundación Museo Reina Sofía. Promesa de donación de Patricia Phelps de Cisneros en honor a João Fernandes» /][et_pb_text _builder_version=»3.0.92″ background_layout=»light»]

The Museum of Modern Art, Nueva York (MoMA) recibirá un grupo de obras en distintos soportes, incluyendo nuevos medios y performance, fotografía, pintura, escultura, grabado y dibujo que se sumará a la ya importante colección de arte latinoamericano del Museo. Entre los artistas en esta donación están Regina José Galindo (Guatemala), Héctor Fuenmayor (Venezuela), Alfredo Jaar (Chile) y Amalia Pica (Argentina) que representan un amplio espectro de lenguajes y prácticas artísticas. Esta donación suma a las casi 150 obras de arte moderno de América Latina que el CPPC ha donado a MoMA, incluyendo una donación en 2016 de más de 100 obras de arte moderno. La donación de arte contemporáneo refuerza la larga relación de la Colección con el Museo y es un reconocimiento a su compromiso de coleccionar y exhibir arte de América Latina.

El Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía ha mantenido un compromiso por estudiar los movimientos culturales de Iberoamérica y, al hacerlo, ha presentado consistentemente propuestas artísticas, curatoriales y filosóficas concebidas en y sobre América Latina.

Entre las obras que se integran a la colección del Reina Sofía están To and From (MoMA, Oxford) (1991), una escultura temprana de la artista brasileña Jac Leirner; Inmensamente azul (1991) del artista paraguayo Feliciano Centurión; y ///////))) _ lo))) (2014), una obra performática del artista argentino Osias Yanov. Estos artistas entran a la colección del Reina Sofía por primera vez. Esta donación se enmarca dentro del convenio de colaboración entre la CPPC y el Reina Sofía establecido en 2012.

El Museo de Arte Moderno de Argentina colaboró con la CPPC seleccionando obras de artistas argentinos vivos que fortalecerán el diálogo entre las prácticas artísticas locales y globales. La selección de obras donadas al Moderno es diversa en lenguajes artísticos e incluye Secure Paradise (2007), un video de Judi Werthein; Poema Volcánico (2014), una obra de instalación de Eduardo Navarro; y Garimpo (2009), un dibujo monumental de Matías Duville.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=»3.0.92″ src=»https://artishockrevista.com/wp-content/uploads/2018/01/2014.20.jpg» show_in_lightbox=»on» url_new_window=»off» use_overlay=»off» always_center_on_mobile=»on» force_fullwidth=»off» show_bottom_space=»on» alt=»Adrián Balseca, Medio camino (2014). Video monocanal en Blu-ray. 15′ 41%22. Museo de Arte de Lima. Promesa de donación de Patricia Phelps de Cisneros en honor a Antonio Melo» title_text=»Adrián Balseca, Medio camino (2014). Video monocanal en Blu-ray. 15′ 41%22. Museo de Arte de Lima. Promesa de donación de Patricia Phelps de Cisneros en honor a Antonio Melo» /][et_pb_text _builder_version=»3.0.92″ background_layout=»light»]

El Museo de Arte de Lima (MALI) recibe obras de los artistas ecuatorianos Oswaldo Terreros y Adrián Balseca, de la artista mexicana Laura Anderson Barbata y de la artista peruana Elena Damiani, reforzando el énfasis regional de su colección. Estos y otros artistas llegan a la colección del MALI por primera vez, sumándose a una de las colecciones de arte contemporáneo más diversas y complejas de la región andina. Las obras en la donación abarcan desde instalaciones de video hasta textiles de gran formato.

The Bronx Museum of the Arts en Nueva York, desde su fundación, se ha destacado por organizar exposiciones de artistas estadounidenses de origen latino y de artistas latinoamericanos tanto establecidos como emergentes. Entre el museo y la CPPC se han seleccionado obras que profundizan la misión del Bronx Museum de presentar nuevas ideas y voces en un contexto global para una audiencia diversa. Tres videos de Jessica Lagunas, artista nicaragüense residente en Estados Unidos, se encuentran entre las obras que se unirán a la colección permanente del Museo. Otras obras de arte en esta donación incluyen pinturas de Dulce Gómez (Venezuela) y de Melanie Smith (Reino Unido/México).

The Blanton Museum of Art at the University of Texas at Austin, uno de los principales museos universitarios de EEUU, es el destinatario de un grupo de obras que contribuyen a su compromiso de reflejar y estudiar la diversidad de la tradición artística en América Latina. Varias obras de la artista brasileña Leda Catunda, una escultura del artista colombiano Mateo López y una serie de fotografías y pinturas de la artista mexicana Pía Camil, entre otros, serán ahora parte de una de las colecciones más completas de arte de América Latina arte en Estados Unidos.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=»3.0.92″ src=»https://artishockrevista.com/wp-content/uploads/2018/01/2012_5.jpg» show_in_lightbox=»on» url_new_window=»off» use_overlay=»off» always_center_on_mobile=»on» force_fullwidth=»off» show_bottom_space=»on» alt=»Suwon Lee, Purple Haze (2011). Inyección de tinta sobre papel de algodón. 92 x 120 cm. The Museum of Modern Art. Promised gift of Patricia Phelps de Cisneros through the Latin American and Caribbean Fund in honor of Clara Rodríguez-Cisneros» title_text=»Suwon Lee, Purple Haze (2011). Inyección de tinta sobre papel de algodón. 92 x 120 cm. The Museum of Modern Art. Promised gift of Patricia Phelps de Cisneros through the Latin American and Caribbean Fund in honor of Clara Rodríguez-Cisneros» /][et_pb_text _builder_version=»3.0.92″ background_layout=»light»]

THE COLECCIÓN PATRICIA PHELPS DE CISNEROS DONATES OVER 200 WORKS OF CONTEMPORARY ART TO SIX MUSEUMS IN LATIN AMERICA, THE UNITED STATES, AND EUROPE

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=»3.0.92″ background_layout=»light»]

As part of Gustavo and Patricia Cisneros’ longstanding commitment to building bridges of understanding through education and culture, the Colección Patricia Phelps de Cisneros (CPPC) will donate more than 200 pieces from its collection of Latin American contemporary art to six leading museums in Latin America, the United States, and Europe. Encompassing 91 artists from 22 countries, the gift is part of a long-term global initiative supported by Gustavo and Patricia Cisneros and their children to advance scholarship and promote a greater appreciation of the diversity, sophistication, and range of art from Latin America. The six beneficiaries, with whom the Colección Patricia Phelps de Cisneros has developed enduring relationships, are: The Museum of Modern Art (MoMA), New York; The Museo National Centro de Arte Reina Sofía, Madrid; the Museo de Arte Moderno Buenos Aires; the Museo de Arte de Lima (MALI), Peru; the Bronx Museum of the Arts, New York; and the Blanton Museum of Art at the University of Texas, Austin.

“My husband Gustavo—always a proponent of a global outlook—and I have made the integration of culture from Latin America into the wider narrative of art history the goal of the CPPC from its inception,” said Patricia Phelps de Cisneros, Founder of the CPPC. “With our children, we want to communicate our pride in our shared cultural heritage and raise awareness about Latin American culture’s crucial contributions to the history of art. To that end, over the past four decades we have lent works, supported and organized exhibitions, provided opportunities for education and for international scholarly exchange, published books and catalogues, and built a comprehensive web site about art and ideas from Latin America. The donation of contemporary artworks continues to further this overall goal. As with past donations, we have collaborated with each institution to choose works that are relevant to their missions and expand their collections in ways that will allow them to develop a nuanced presentation of contemporary Latin American art for their audiences.”

The six institutions were selected for their established interest in studying and featuring contemporary art from Latin America; the regional influence of their art collections, exhibitions, and programs; and for serving as important references for an international artistic community. The artworks that have been selected for each museum are the result of a collaborative process designed to strengthen and expand each museum’s holdings.

[/et_pb_text][et_pb_image _builder_version=»3.0.92″ src=»https://artishockrevista.com/wp-content/uploads/2018/01/2010.38.jpg» show_in_lightbox=»on» url_new_window=»off» use_overlay=»off» always_center_on_mobile=»on» force_fullwidth=»off» show_bottom_space=»on» alt=»Mario García Torres, ¿Alguna vez has visto la nieve caer? (2010). Diapositivas de 35mm a color con sonido. 56′. The Museum of Modern Art. Promised gift of Patricia Phelps de Cisneros through the Latin American and Caribbean Fund in honor of Jill Kraus» title_text=»Mario García Torres, ¿Alguna vez has visto la nieve caer? (2010). Diapositivas de 35mm a color con sonido. 56′. The Museum of Modern Art. Promised gift of Patricia Phelps de Cisneros through the Latin American and Caribbean Fund in honor of Jill Kraus» /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=»3.0.92″ border_color_all=»#828282″][et_pb_column type=»2_3″][et_pb_text _builder_version=»3.0.92″ background_layout=»light»]

The Museum of Modern Art in New York will receive a group of works in media and performance, photography, painting, sculpture, prints, and drawings that will add to the Museum’s already significant Latin American art collection. Among the artists entering MoMA’s collection for the first time are Regina José Galindo (Guatemala), Héctor Fuenmayor (Venezuela) and Amalia Pica (Argentina), representing a broad range of artistic practices and concerns. This gift is in addition to the nearly 150 works of modern art from Latin America that the CPPC has donated to MoMA in the past, including a major gift in 2016 of over 100 works. The contemporary donation reinforces the CPPC’s enduring relationship with the Museum and recognizes MoMA’s commitment to collecting and exhibiting art from Latin America.

The Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía has been committed to studying cultural movements of the Global South and, in doing so, it has consistently featured artistic, curatorial, and philosophical proposals conceived in and about Latin America. Among the works entering the Reina Sofía’s collection with this gift are To and From (MoMA, Oxford)  (1991) , an early sculpture by Brazilian artist Jac Leirner; Immensely Blue (1991) by Paraguayan artist Feliciano Centurión; and ///////)))_lo))) (2014) by the Argentinian performance artist Osias Yanov. Each of these artists are new to the Reina Sofía’s collection. This gift builds on the partnership agreement between the CPPC and the Reina Sofía signed in 2012.

Argentina’s Museo de Arte Moderno collaborated with the CPPC to select works by living Argentinian artists that strengthen the dialogue between local and global art practices. The selection of works donated to Moderno are diverse in artistic language, and include Secure Paradise (2007), a video by artist Judi Werthein; Poema Volcánico (2014), an installation piece by Eduardo Navarro; and Garimpo (2009), a monumental drawing by Matías Duville.

The Museo de Arte de Lima (MALI) is receiving works by Ecuadorian artists Oswaldo Terreros and Adrián Balseca, Mexican artist Laura Anderson Barbata, and Peruvian artist Elena Damiani that amplify the regional emphasis of its collection. These and other artists are being brought into MALI´s collection for the first time, joining one of the most diverse and complex collections of contemporary art in the Andean region. The works in this donation range from video and room sized installations to tapestries.

The Bronx Museum of the Arts in New York, which since its founding has consistently organized exhibitions by both established and emerging Latin American and Latino artists, has selected works that build on its mission to present new ideas and voices in a global context for a diverse audience. Three videos by US-based Nicaraguan-born artist Jessica Lagunas are among the works that will join the Museum´s permanent collection. Other artworks in this donation include paintings by Dulce Gómez (Venezuela), and Melanie Smith (UK/Mexico).

The Blanton Museum of Art of the University of Texas in Austin, one of the country’s foremost university art museums, will receive a group of works that will build on their commitment to reflect and study the rich diversity of the artistic traditions in Latin America. Several mixed-media works by Brazilian artist Leda Catunda, a sculpture by Colombian artist Mateo López, and a series of photographs and related paintings by Mexican artist Pia Camil, among others, will now be part of one of the most comprehensive collections of Latin American art in the United States.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=»1_3″][et_pb_image _builder_version=»3.0.92″ src=»https://artishockrevista.com/wp-content/uploads/2018/01/2013.10.jpg» show_in_lightbox=»on» url_new_window=»off» use_overlay=»off» always_center_on_mobile=»on» force_fullwidth=»off» show_bottom_space=»on» alt=»Elena Damiani, Fading Field nº 1 (2012). Impresión sobre chifón de seda. 187 x 143 cm (73 5/8 x 56 1/4 in.). The Museum of Modern Art. Promised gift of Patricia Phelps de Cisneros through the Latin American and Caribbean Fund in honor of Mimi Haas» title_text=»Elena Damiani, Fading Field nº 1 (2012). Impresión sobre chifón de seda. 187 x 143 cm (73 5/8 x 56 1/4 in.). The Museum of Modern Art. Promised gift of Patricia Phelps de Cisneros through the Latin American and Caribbean Fund in honor of Mimi Haas» /][et_pb_image _builder_version=»3.0.92″ src=»https://artishockrevista.com/wp-content/uploads/2018/01/2011.42.jpg» show_in_lightbox=»on» url_new_window=»off» use_overlay=»off» always_center_on_mobile=»on» force_fullwidth=»off» show_bottom_space=»on» alt=»Regina José Galindo, Looting (2010). Empaste de oro. Dimensiones de instalación: 136 x 38 x 38 cm. The Museum of Modern Art. Promised gift of Patricia Phelps de Cisneros through the Latin American and Caribbean Fund» title_text=»Regina José Galindo, Looting (2010). Empaste de oro. Dimensiones de instalación: 136 x 38 x 38 cm. The Museum of Modern Art. Promised gift of Patricia Phelps de Cisneros through the Latin American and Caribbean Fund» /][et_pb_image _builder_version=»3.0.92″ src=»https://artishockrevista.com/wp-content/uploads/2018/01/201118.jpg» show_in_lightbox=»on» url_new_window=»off» use_overlay=»off» always_center_on_mobile=»on» force_fullwidth=»off» show_bottom_space=»on» alt=»Dulce Gómez, Ladrillo nº 1 (2011). Acrílico sobre tela sobre madera aglomerada. 50 x 40 cm (19 5/8 x 15 3/4 in.). The Bronx Museum of the Arts. Promised gift of Patricia Phelps de Cisneros in honor of the DREAMers (DACA)» title_text=»Dulce Gómez, Ladrillo nº 1 (2011). Acrílico sobre tela sobre madera aglomerada. 50 x 40 cm (19 5/8 x 15 3/4 in.). The Bronx Museum of the Arts. Promised gift of Patricia Phelps de Cisneros in honor of the DREAMers (DACA)» /][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row][et_pb_column type=»4_4″][et_pb_text _builder_version=»3.0.92″ background_layout=»light»]


Imagen destacada: Eduardo Navarro, Poema volcánico (2014). Traje anti-llama, mochila, torre de carrizo y collages, relato del primer viaje en formato de diario (dos hojas, blanco y negro, papel periódico), archivos en TIFF (versión en español y en inglés), leyenda (collage cromático). Museo de Arte Moderno de Buenos Aires. Promesa de donación de Patricia Phelps de Cisneros en honor a Victoria Noorthoorn.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

También te puede interesar